10 zasad merchandisingu, które wpływają na wyniki sprzedaży

ekspozycja odzieży w sklepie

Prezentujemy najważniejsze zasady merchandisingu w pigułce. Warto przestrzegać tych reguł, jeśli chcemy zbudować pozytywny wizerunek sklepu.

Skuteczny merchandising w sklepie w 10 krokach

Przedstawiamy 10 technik merchandisingu:

1. Witryna zgodna z wizerunkiem sklepu
Dopasowanie wyglądu witryny do komunikacji marki oraz wystroju sali sprzedaży tworzy spójne doświadczenie Klienta. Artykuły umieszczone na wystawie sklepowej powinny być też dostępne w sprzedaży.

drobny towar impulsowy w strefie kasy2. Strefa kasy i sprzedaż impulsowa
To ostatni etap ścieżki zakupowej i ostatnia szansa na zakup produktów. W tym miejscu sprawdza się sprzedaż drobiazgów w niskiej cenie. Na przykład przekąsek, gum do żucia, leków, baterii. Czyli artykułów, które Klienci kupują pod wpływem impulsu, bez długiego zastanawiania się.

3. Optymalna ścieżka prowadzenia Klientów
Należy zaplanować ścieżkę zakupową od strefy wejścia aż do kas. Środkową część sklepu przeznaczmy na najlepsze artykuły. Skupmy się też na wyróżnianiu promocji w sklepie. Warto też stosować pionowe bloki kategorii.

4. Czystość na sali sprzedaży
Kolejną złotą zasadą merchandisingu jest też regularne dbanie o porządek na ekspozycji. Do obowiązkowych czynności należy oczywiście sprzątanie podłogi. Dbajmy też o dostępność wózków i koszyków w wyznaczonych miejscach. Usuwajmy uszkodzone opakowania artykułów. Ponadto produkty powinny być równo ułożone na półkach.

5. Rozmieszczenie towaru na odpowiedniej wysokości

Niektóre miejsca na regałach są wyjątkowo atrakcyjne. Znajdują się one na wysokości wzroku, czyli między 120 a 160 cm. Korzystnym punktem jest też tzw. poziom sięgania ręką, czyli 80-120 cm. Najmniej atrakcyjne są półki umieszczone nisko (poniżej 80 cm) i wysoko (powyżej 160 cm). To miejsca przeznaczone na towar, który Klienci i tak kupią.

6. Odruch czytania
Widząc całą półkę, wzrok Klienta przemieszcza się od lewej do prawej strony. Dlatego też po lewej stronie umieszczajmy produkty najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia sprzedaży. To przede wszystkim tam Klient skupia swoją uwagę.

7. Zasada środka
Warta uwagi jest również środkowa część regału. Podczas gdy krawędzie ekspozycji to miejsce mniej interesujące dla Klientów.

białe reflektory skierowane na koszule męskie w sklepie

8. Oświetlenie produktów w sklepie
Gra światłem pomaga w wyróżnianiu produktów i konkretnych stref w sklepie. W sklepach spożywczych podkreślajmy kolory żywności: warzyw, owoców, mięsa, pieczywa. Pozytywne wrażenie tworzy też oświetlenie półek w regałach sklepowych.

9. Towary magnesy
To wyjątkowe okazje i produkty-hity, które przyciągają Klientów do sklepu.

10. Wolne plecy w sklepie
Na koniec przypominamy, że Kupujący nie lubią poczucia, że coś lub ktoś znajduje się za ich plecami. Dlatego alejki powinny być na tyle szerokie, żeby Klienci mieli wystarczająco dużo przestrzeni.

Merchandising w praktyce – od teorii do działania

Powyższe zasady visual merchandisingu warto wprowadzić w życie już dziś. Znajomość instrumentów merchandisingu wydobędzie potencjał sklepowej oferty. Oczywiście warto też korzystać z pomocy specjalistów zajmujących się takimi działaniami. Sprawdź: https://www.abm.com.pl/wyposazenie-sklepow-konfekcyjnych
W przypadku dużych sklepów i sieci obowiązują ścisłe standardy ekspozycji towaru. Sklepy o mniejszej powierzchni czy zasięgu również skorzystają na tych działaniach.

Polecamy również artykuły:

https://manekiny-do-sklepu.pl/manekiny/projekt-sklepu-odziezowego-jak-wyglada/

https://meble-avenir.pl/panele-scienne-mdf/


Źródła:
1. Jakimi zasadami kierować się podczas aranżowania witryny sklepowej, Marketing i biznes, https://marketingibiznes.pl/biznes/jakimi-zasadami-kierowac-sie-podczas-aranzowania-witryny-sklepowej/, dostęp 26.01.2024.
W świecie merchandisingu: Ścieżki zakupowe klienta, Warto szkolić, https://wartoszkolic.pl/baza-wiedzy/w-swiecie-merchandisingu-sciezki-zakupowe-klienta/, dostęp 26.01.2024.
2. Nowogródzka, T., Merchandising jako skuteczna technika marketingu handlowego, Zeszyty Naukowe, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, Nr 3 (52) (2010), https://pefim.sggw.edu.pl/article/view/1554/1520, dostęp 26.01.2024.
3. Szymecki W., Merchandising w praktyce, Catman Polska sp. z o.o., Fundacja Taurus, Poznań 2010, https://www.charyzma.biz/ckeditor/plugins/kcfinder-2.54/upload/files//Merchandising_w_praktyce.pdf, dostęp 26.01.2024.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *